2015. július 26., vasárnap

A Zagyva partján

Nagyon sok vándorlással kapcsolatos emlék van Jászberényről. Az  évek során elmentünk  a tavaszi ,májusi akácvirágzásra,  és később több alkalommal oda vándoroltunk a napraforgó méz hordására is. Megismerkedtünk a vidék életével, a várossal,a piacával, az erdőket járva új barátságokat kötöttünk. Megosztottuk a méhészettel kapcsolatos ismereteket, tapasztalatokat ,természetesen  mindenki a saját  bevált módszereivel volt a legjobban megelégedve Ilyen látogatások alkalmával ismerkedtünk meg  a kaptárak sokszínűségével. Volt aki a fiókos NB -ra, volt aki a Hunor  keretekre,  fél keretes NB-ra esküdött,  mi természetesen az Ignácz kaptárt dicsértük, szerintünk  nincs ettől a fajtatól jobb
.Kipróbáltuk  a hordást olyan nyitott állapotban is ahogy Ignác Sándor leírta. A méhek  egyenesen a keretre szálltak mivel a kijáró  40-50 cm es nyitottságú ilyen helyzetben.Nem tudom közületek ki látta  ezt a  kaptártípust. 
A kérdésem  nyilván való.: Érden kívül kinek van még az országban Ignácz kaptárja??? 
Vissza a vándorlások izgalmas napjaihoz. Ahogy a cím is jelzi a Zagyvánál telepedtünk le .Július a napraforgó vándorlás ideje. Máskor  írtam , hogy az időpont, amikor elkezdjük a készülődést,  arra  esik, amikor a fekete ribizli szedése megkezdődik, és  amikor az eperfa?vagy a szederfa?termése  megérik. Na ezen a két elnevezésen  lehet vitatkozni, ki hogy ismeri eldöntheti , hogy a lakhelyén minek hívják.
Már ebben az évben  a GAZ 51 -el mentünk, ezen volt a rakomány,  a bódé ,és minden ami a méhekkel kapcsolatos dolog.
Sikerült  már korábban egy használt Trabant kombit vásárolni, aminek a csomagtartója végtelennek tűnt. Hihetetlen sok minden fért el benne.Általában a személygépkocsikat a jogosítványom megszerzése után én vezettem. Higgyétek el  ez a mai napig is nagy büszkeségem.
Nagyon jó érzés hogy aktív részese vagyok,voltam a vándorlásoknak. Persze sok  apróbb hiba is  be csúszik, de mégis  jó érzés. 
Egy ilyen júliusi vándorlás éjszakáján  esett meg .A GAZ előttem  magasodott a rakománnyal én a megfelelő távolságot tartva  utána. A férjem aki igazából a fő fő  méhész volt vezetett,  mellette egy segítő, a Trabantban is egy segítő.
Ritka hogy  tudtunk segítséget kérni ,ugye értitek miről beszélek. 
Az éjszaka folyamán többször előre mentem a teher elé, hogy az  elalvást mindkettőnk részéről kizárjuk,utána vissza soroltam az autó mögé.
Már közeledtünk, talán 30 km távolságra voltunk, mikor a Trabant irányíthatatlanná vált  és csak  annyit tudtam  mondani a velem utazónak,  hogy bukjon le, mert nem tudom mi lett a kocsival mentem ,  csúsztam balra, közben  teljes erőmmel belekapaszkodtam a kormányba és sikerült  a kéziféket is behúzni. Mondanom sem kell  nagy volt az ijedség.
Kiesett a bal első kerék, biztosító csapszege.
Éjszaka van,   közel  egy oszlop  a kívül falun, városon,  kinn a pusztaság kellős közepén, és a teherautó   komótosan halad a táborhely felé.
Nagy sokára  a méhész férjem  is rájött, hogy nem követi a Trabant.  Visszatolatva látva  a problémát, a kaptárakat és a segítőket a napraforgóra lepakolta és, megkezdte az intézkedést , hogy a kocsim kerekéhez szükséges alkatrészt ismerős segítségével megszerezze.
Ne felejtsétek el ebben az időben még nem volt telefon!
Az éjszakát teljes sötétségben, egyedül, kellet eltöltenem . Érdekes dolog  nem tartottam senkitől semmitől.. A hibát másnap  délelőtt  oldotta meg a férjem. 
Emlékeztek , amikor azt írtam, hogy egy  méhész asztalos, sofőr, szerelő?.Mindenhez érteni kell.
A telephelyre a kijavított Trabanttal nagyon bosszantó dolgot  tapasztaltunk. A két "segítő" a teherautóval össze-vissza furikázott,de ajándékul "megkapták", a  haragos, épp hogy kiengedett méhek ajándékait. Három négy napig alaposan  be voltak dagadva.

Folytatom!!




   

1 megjegyzés: